Конкурс на проект Палацу Совєтов
У 1930 році, в СРСР оголосили відкритий конкурс на проект Палацу Совєтов. Конкурс проходив важко і розтягнувся на чотири тури. Переможець першого туру – проект Бориса Иофана був повністю перероблений, в тому числі не без ідей італійського архітектора Армандо Бразіні (Armando Brasini, 1879 – 1965), що самого автора привад в лють: «Роблю замість палацу, підставку під монумент» крізь зуби цідив він колегам. В результаті, доля зіграла цікаву жарт, вивернувши проект чотирьохсот метрової вежі навиворіт, і реалізувавши його у вигляді басейну. Єдиним побудованим і збереженим елементом Палацу Совєтов залишилась Кремлівська АЗС на Волхонці, що теж наводить на певні думки.
Последний куплет интернационала мэтр исполнил на макете
Однією з кульмінацій, цієї тринадцятирічної саги з проектуванням Палацу Рад, була презентація проекту Ле Корбюзьє. Комісія під головуванням Сталіна з увагою вислухала стислий вступ Маестро з описом параметрів закладених в проекті палацу. Потім асистенти винесли контрабас і накритий тканиною макет. Корбюзьє, взяв інструмент і заграв Інтернаціонал, асистенти в такт музики знімали тканину з макета. Деякі члени комісії, підвелися зі своїх місць. Останній куплет інтернаціоналу, Метр виконав на макеті, в якому ванти що підтримують конструкцію покрівлі були завбачливо виготовлені з скрипкових струн. Далі можна перевести цитату зі спогадів Микити Хрущова: «Коли француз * став догравати інтернаціонал на макеті, водячи смичком по тросах, Сталін холодно запитав у перекладача: «А Сулііко, он так сможет сіґрать?»
Ле Корбюзьє працює над макетом Палацу Совєтов
Фото з сайту: www.fondationlecorbusier.fr
Ле Корбюзьє презентує макет Палацу Совєтов
Творчий колектив проекту що переміг з макетом Палацу Совєтов
Обраний проект Палацу Совєтов, демонструє поневолення сучасної техніки духовною реакцією
Однак, доля проекту була вирішена задовго до екстравагантного пасажу Маестро, ситої верхівці вже не хотілося лаконічних конструктивістських форм, їх почало тягнути до декору та коринфским колонам.
Корбюзьє, влучно критикував такий підхід: “Це рішення повертає на царство пафосну архітектуру колишніх монархічних режимів. Проект Палацу Рад, пропонований нині, демонструє поневолення сучасної техніки духовною реакцією”. За що совєти, через деякий час, традиційно назвали Метра фашистом.
Макет – кифара. Павільйон Philips «Електронна поема». Всесвітня виставка 1958 рік, Брюссель, Бельгія
Ця історія продовжилася в 1957 році, Корбюзьє спільно з грецьким архітектором Янісом Ксенакісом (грец. Ιάννης Ξενάκης) працює над проектом павільйону фірми «Філіпс» – «Електронна поема». Задум архітекторів об’єднують музику і пластику простору в єдину синтетичну композицію. В якості робочого ескізу знову використовуються звучащій макет павільйону з дроту і рояльних струн.
Макет павільйону фірми «Філіпс» з дроту і рояльних струн
Макет – кіфара. Каркас павільйону фірми Philips на Всесвітній виставки 1958 рік
Фото з сайту: www.fondationlecorbusier.fr
Реалізований павільйон Philips «Електронна поема». Всесвітня виставка 1958 рік, Брюссель, Бельгія
Фото з сайту: www.fondationlecorbusier.fr
Якось, в бесіді з Ксенакісом, згадуючи історію представлення проекту Палацу Рад, Корбюзьє згадав: «Зараз би я, виконав їм Шопена».
* Хрущов, помилково називав швейцарського архітектора французом, тому що спілкування йшло через перекладача з французької
При використанні цього матеріалу або його фрагментів посилання на джерело – обов’язкове.